Digitalno državljanstvo

V šolskem letu 2024/25 na SIO s septembrom začenjamo cikel vabljenih člankov na temo digitalnega državljanstva. Kaj je digitalno državljanstvo in katera področja naslavlja si preberite v spodnjem prispevku strokovnjakinje Sveta Evrope, Janice Richardson. Najavljamo tudi natečaj Evropa v šoli, Zveze prijateljev mladine Slovenije.  

Digitalno državljanstvo pomeni odgovorno, etično in zavestno udejstvovanje posameznika v digitalnem prostoru. V času digitalne preobrazbe, ki preoblikuje naše družbene vrednote in način življenja, Svet Evrope poudarja potrebo po sistematičnem poučevanju digitalnega državljanstva. Cilj je omogočiti vsem državljanom, da razvijejo kompetence, potrebne za krmarjenje v času digitalnih preobrazb, in jih pripraviti na še večje spremembe, s katerimi se lahko družba sooči jutri. Digitalno državljanstvo zajema 10 dimenzij, ki so razdeljene na tri glavna področja: 

  • Biti na spletu: Vključuje kompetence, ki omogočajo učinkovito in vključujoče sodelovanje v digitalnem prostoru. Gre za medijsko in informacijsko pismenost, ki mladim omogoča razumevanje, kako algoritmi in stereotipi vplivajo na diskriminacijo. Hkrati ozavešča o pomenu vključevanja in opozarja na nevarnosti izključenosti, ki jo lahko digitalna okolja prinašajo. 
  • Dobrobit na spletu: To področje se osredotoča na zdravje in dobrobit, etiko in empatijo ter e-prisotnost in komunikacijo. Spodbuja zavestno ravnovesje med digitalnim in resničnim svetom ter naslavlja vpliv digitalnih tehnologij na medosebne odnose. Poudarek je na kritični analizi informacij, ki jih posameznik srečuje na spletu, s posebnim ozirom na področja, kot so zdravje in lepota. 
  • Pravice na spletu: Poudarja pomen zasebnosti in svobode izražanja ter zavest o pravicah in odgovornostih, ki iz njih izhajajo. Pomembna tema je tudi trajnostna uporaba tehnologije, ki uporabnike spodbuja, da razmišljajo o vplivu svojih potrošniških navad na okolje. To področje vključuje možnosti za nove oblike politične participacije, kot je vključevanje v spletne razprave. 

Vir: Časoris, 29. 2. 2024 Kaj je digitalno državljanstvo in kako se ga naučimo? | Časoris (casoris.si)
Vir: Časoris, 29. 2. 2024 Kaj je digitalno državljanstvo in kako se ga naučimo? | Časoris (casoris.si) 

Pri razvoju digitalnega državljanstva so ključne kompetence za demokratično kulturo, ki jih Svet Evrope opredeljuje v referenčnem okviru. Ta vključuje štiri osnovna področja: vrednote, stališča, sposobnosti ter poznavanje in kritično razumevanje. Ta referenčni okvir je v jedru poučevanja digitalnega državljanstva. Kompetence, kot so poslušanje, opazovanje, empatija, spoštovanje človekovih pravic in odgovornost, se začnejo razvijati v zgodnjem otroštvu, zlasti ob podpori staršev in skrbnikov. Te temeljne vrednote omogočajo mladim, da postanejo odporni (rezilientni) na tveganja, kot so sovražni govor, lažne novice, diskriminacija in nove izzive, ki jih prinaša generativna umetna inteligenca (GAI)

Leta 2019 so vse članice Sveta Evrope sprejele Priporočilo za spodbujanje poučevanja digitalnega državljanstva za učeče se. Širok nabor publikacij, videoposnetkov, spletnih tečajev in virov tako omogoča, da se izobraževalni sistemi prilagodijo spremembam in zagotavljajo kompetence, ki bodo prihodnjim generacijam omogočile, da postanejo ozaveščeni in odgovorni digitalni državljani. 

Zgornje besedilo je narejeno po uvodniku publikacije Evropa v šoli, ki ga je Janice Richardson, strokovnjakinja Sveta Evrope za digitalno državljanstvo, digitalno pismenost, vpliv spleta na počutje otrok in za njihovo zaščito na spletu, pripravila za publikacijo Natečaja Evropa v šoli

Natečaj Evropa v šoli ima v Sloveniji svoje začetke v letu 1999, ko ga je na nacionalni ravni koordiniral Informacijsko-dokumentacijski center Sveta Evrope v Ljubljani. Zveza prijateljev mladine Slovenije je natečaj sprejela pod svoje okrilje leta 2005. Temeljni cilji natečaja so: prispevati k ustvarjalnemu soočenju z družbenimi problemi – doma, v Evropa in po svetu, ter krepitev medsebojnega razumevanja, strpnosti in solidarnosti med ljudmi. Svet EU in Evropska komisija sta leto 2025 razglasila za leto digitalnega državljanstva, zato bo le-to tudi tema natečaja Evropa v šoli v šolskem letu 2024/2025. Digitalno državljanstvo omogoča, da se spopademo z izzivi in priložnostmi, povečuje dostop in vključenost v družbo in je ključno za pravilno delovanje demokratičnih institucij. Vsako leto na šolski ravni sodeluje več kot 10.000 udeležencev. Otroci bodo na letošnjo temo ustvarjali v petih kategorijah: likovni, literarni, fotografski, video, spletni ter ustvarjalni natečaj.  Za spodbudo učencev in dijakov k ustvarjanju in raziskovanju skrbi mreža 16 regijskih koordinatorjev. K sodelovanju na natečaju so vabljeni vsi otroci z učitelji – Izobraževanje za mentorje in koordinatorje bo 6. novembra ob 13h preko aplikacije Zoom.  

Kaj pa si vi predstavljate, ko slišite besedo digitalno državljanstvo? Kolegi s Sveta Evrope prosijo za deljenje vaših idej in vpogledov na to temo v kratkem kvizu

Visited 38 times, 1 visit(s) today