
V Evropskem letu izobraževanja za digitalno državljanstvo poudarjamo, da je v dobi digitalnih tehnologij izobraževanje za odgovorno in varno spletno participacijo ključnega pomena. Na to temo že razmišljajo tudi letošnja gostujoča peresa, ki skozi svoje prispevke osvetljujejo različne vidike digitalnega državljanstva.

Medijska vzgoja in izobraževanje otrok je danes nujna, saj otroci že od malih nog uporabljajo raznoliko paleto medijev – na primer knjige, televizijo, radio, spletne medije, še bolj pa, ko odrastejo. Mediji v sodobnih družbah opravljajo številne pomembne funkcije. Ena najvidnejših je informativna funkcija, saj preko novic in obveščanja javnosti o aktualnem dogajanju vplivajo na informiranost ljudi,
Kredibilni informativni mediji so ključni za demokracijo. Nadzirajo delovanje oblasti, spodbujajo javno razpravo ter ljudem zagotavljajo informacije, ki so potrebne za sprejemanje informiranih odločitev. Raznoliki analitiki in komentatorji v medijih pogosto tudi interpretirajo dogodke in tematike. Posredovane informacije razlagano, analizirajo in postavijo v širši kontekst. Vendar pa ta funkcija prinaša tudi določena tveganja. V medijih so lahko teme ali dogodki prikazani na pristranski, celo manipulativen način, kar lahko vodi v zavajanje javnosti. Zato je pomembno, da ljudje pridobivajo informacije iz različnih virov, razmislijo o kredibilnosti virov, ki jih spremljajo, in jih kritično ovrednotijo.
Mediji imajo tudi izobraževalno funkcijo, saj ponujajo vsebine, ki širijo znanje in spodbujajo učenje, bodisi preko knjig, dokumentarcev, člankov ali raznolikih izobraževalnih vsebin, ki jih v obilju najdemo na spletu. Poleg informiranja in izobraževanja mediji služijo kot vir sprostitve in zabave. Glasba, film, serije, igre in družbeni mediji, ljudem ponujajo sprostitev, razvedrilo in veselje. Zabavna funkcija pa ne vpliva samo na sprostitev posameznika, ampak ima tudi širši družbeni vpliv. Skozi humor, zgodbe in vizualne podobe zabavnih vsebin lahko mediji prenašajo kulturne vrednote, oblikujejo vedenja ljudi in vplivajo na povezovanje med njimi. Vendar pa je pomembno, da pri uporabi medijev ohranjamo ravnotežje, saj lahko prekomerna raba vodi v zasvojenosti.

Mediji imajo v sodobnih družbah tudi pomembno povezovalno funkcijo. Predvsem digitalni spletni mediji omogočajo hitro in enostavno komunikacijo med ljudmi, ne grede na razdaljo. Nenazadnje pa imajo mediji tudi pomembno gospodarsko funkcijo, saj ustvarjajo delovna mesta ter pomembno vplivajo na potrošniške navade ljudi. Vse te funkcije kažejo, da mediji niso le sredstvo za posredovanje informacij, temveč tudi močno orodje, ki vpliva na delovanje celotne družbe.
Upoštevajoč te funkcije medijev, je smiselno, da otroke postopno seznanjamo z medijskim svetom in jih poučimo o smiselni uporabi digitalnih medijev. Vsaka uporaba digitalnih medijev namreč ni nujno koristna. Njihova nepravilna ali pretirana uporaba lahko prinese tudi negativne posledice. Pomembno je, da otroke spodbujamo k razvoju koristnih medijskih navad ter pridobivanju potrebnih znanj in spretnosti za njihovo pametno uporabo, hkrati pa jih učimo prepoznavati in se izogibati morebitnim pastem ter škodljivim vplivom medijev.
Otrokom bi koristilo, če bi se naučili prepoznavati različne vrste medijev in žanrov ter razumeli njihove funkcije, hkrati pa se naučili analizirati in interpretirati medijske vsebine, s katerimi se srečujejo v vsakdanjem življenju. Pomembno je razvijanje kritičnega mišljenja, da bi razumeli, kako mediji oblikujejo realnost, prepoznali pristranskosti, manipulacije in zavajajoče informacije ter znali razlikovati med dejstvi in mnenji. Prav tako je ključno, da se otroci učijo razumevanja lastne odgovornosti pri ustvarjanju in deljenju vsebin na spletu. Medijska vzgoja in izobraževanje pogosto vključujeta tudi ustvarjalno rabo medijev, saj ti ponujajo mnoge priložnosti za izražanje lastnih idej skozi pisanje, video produkcijo, fotografijo ali grafično oblikovanje. Odraščajočim otrokom je smiselno postopoma predstaviti in jih uvajati v rabo medijev za namene kredibilnega informiranja o dogajanju v družbi in svetu ter rabo medijev za aktivno participacijo v skupnosti in širših družbenih procesih. Poleg vpliva na politiko mediji oblikujejo tudi mnoga druga področja kulture in družbe, prispevajo k oblikovanju identitete posameznika in skupnosti. Medijska vzgoja in izobraževanje tako postaneta ključna za razvoj informiranih, kritičnih in odgovornih digitalnih državljanov, ki bodo znali medije uporabljati na način, ki prispeva k njihovi osebni rasti, aktivnemu sodelovanju v družbi ter vključevanju v demokratične procese.
prof. dr. Mateja Rek